Geurmarketing

U doet er alles aan om onderscheidend te zijn. Hebt u ook weleens stilgestaan bij de impact van geur? Geurmarketing is voor winkels een van de meest effectieve instrumenten ter bevordering van de verkoop. Onze emoties worden voor 75% bepaald door geur. Vooral bij de subtiele toepassing van 100% natuurlijke geur heeft dit een onmiskenbare uitwerking op uw bezoekers. Natuurlijke geur werkt bovendien imagoversterkend en drempelverlagend. En de prijs? Voor een paar euro per dag heeft u een complete geuroplossing voor een ruimte tot 500 m2.

Omzetstijging door geurbeleving
Uit onderzoek* over de invloed van geur komt naar voren:

• Bereidheid om over het product te communiceren + 19%
• Verblijfsduur in de winkel + 16%
• Bereidheid het product aan te raken/op te pakken + 15%

Deze invloeden kunnen leiden tot een omzetstijging (afhankelijk van product/dienst) van 6% – 15%. Beleving in úw winkel is een belangrijke factor voor succes.  Beleving = prikkelen van alle zintuigen.

Zodra een klant over de drempel loopt…
Wanneer een klant uw winkel binnenkomt, heeft deze al een mening over de winkel. Deze mening kunt u beïnvloeden door de entree te voorzien van een aangename geur. Als uw entreeomgeving lekker ruikt, kent de klant meer waarde toe aan uw producten én aan uw onderneming. Daarnaast kunt u met geur bij de entree extra opmerkzaamheid creëren bij de klant. U kunt bijvoorbeeld de aandacht vestigen op de nieuwe seizoensartikelen met een geur die bij het betreffende seizoen aansluit. Met een zogenaamde ‘corporate scent’ kunt u bovendien exclusiviteit creëren.

De gehele winkel aromatiseren
Om uw klant verder te verleiden langer in uw winkel te blijven, kunt u de gehele winkel voorzien van een aangename geur. Hierdoor ontstaat er een aangename sfeer die wordt gewaardeerd. U kunt uit het uitgebreide assortiment geuren kiezen voor een geur die volledig aansluit bij uw winkel en datgene wat u wilt uitstralen. Ook wanneer u uw gehele winkel voorziet van een aangename geur kunt u nog extra accenten leggen op de seizoenen. Wij adviseren u hier graag over.

Geur zorgt ook voor herkenning bij uw klanten. Omdat men de geur herkent, wordt men geprikkeld de winkel nog eens te bezoeken, waardoor de omzet verder kan toenemen. Winkelketens creëren bovendien extra merkbeleving en herkenbaarheid door in alle winkels dezelfde geur in te zetten.

*Onderzoeken
Enkele jaren geleden is er onderzoek gedaan naar de effecten van geurmarketing in een winkel in Zwitserland. Drie groepen studenten hebben meegewerkt aan het onderzoek.
Twee groepen werden blootgesteld aan geur en één groep werd niet blootgesteld aan geur. Deze groep diende als controlegroep. Onderzoeker Eric Spangenberg heeft vastgesteld dat bij het gebruiken van een geschikte geur de omzet in een winkel kan stijgen met maar liefst 15%.

Uit onderzoek van de Universiteit van Paderborn is bovendien gebleken dat wanneer men een winkel voorziet van een aangename geur, de verblijfsduur van klanten gemiddeld stijgt met 15,9%. Deze langere verblijfsduur leidt ertoe dat de koopbereidheid bij klanten stijgt met gemiddeld 14,8%.

Gebruik wel de juiste apparatuur
Geurverspreiding wordt al toegepast bij veel winkels, warenhuizen en winkelcentra. Wij hebben speciale apparatuur ontwikkeld die in staat is natuurlijke geur extreem fijn te vernevelen. Hierdoor wordt de geur geheel opgenomen in de aanwezige lucht. Dit heeft als voordeel dat een zeer subtiele en evenwichtige geurbeleving gerealiseerd kan worden die langer ruikbaar blijft.

Onze geursystemen worden standaard geleverd met ons unieke 10 jaar-garantieconcept met verlengde fabrieksgarantie. Voor na de levensduur is een recyclingprogramma ontwikkeld.

Kwaliteit van de geur
Als het gaat om geurverspreiding is niets belangrijker dan de kwaliteit en de veiligheid. Wij gebruiken daarom uitsluitend 100% natuurlijke etherische geur oliën (BIO).

Primavera ProAir